U wilt een huis kopen in Spanje? Misschien heeft u er al een op het oog en bent u er zelfs al gaan kijken! Maar, hoe gaat dat nu verder?

Hieronder zullen wij de stappen die u moet nemen om uw huis in Spanje te kopen voor u rustig op een rijtje zetten. Let op: dit is slechts een algemene beknopte weergave.
Onze makelaars zullen tijdens uw trip (en daarna) al uw praktische, financiële en juridische vragen zo goed mogelijk beantwoorden en kunnen u op allerlei manieren en in alle fases van de koop bijstaan en begeleiden.

 

Aanbetaling

Bij de aankoop van een woning in Spanje, zal u in het algemeen worden verplicht om een eerste aanbetaling te doen. Deze aanbetaling (non-refundable!) maakt deel uit van de juridische overeenkomst en zorgt ervoor dat de woning van de woningmarkt verdwijnt. Hiermee garandeert u de overeengekomen prijs van de woning, ongeacht toekomstige prijsdalingen of prijsstijgingen. Het bedrag zal door de advocaat, notaris of makelaar in bewaring worden gehouden en de koopovereenkomst zal worden opgesteld voor ondertekening. U kunt aan uw advocaat of makelaar een volmacht geven, zodat verdere transacties uitgevoerd kunnen worden in uw afwezigheid.

 

Het resterende bedrag betalen

In dit geval is het van belang of het om nieuwbouw gaat of om een bestaande woning.
Hieronder zullen we de verschillende procedures uitleggen:

Nieuwbouw:
Het resterende bedrag wordt meestal in fases afgelost. De hoogte en periodes van betaling variëren per projectontwikkelaar. Voordat u een contract aangaat, zult u worden geïnformeerd over de data en bedragen van de aflossingen.
Over het algemeen geldt dat er na de aanbetaling binnen 30-60 dagen een aflossing van 30-50% van het resterende bedrag betaald dient te worden totdat de aflossing compleet is.

Bestaande bouw:
Ook dit verschilt per makelaar of verkoper, maar in de meeste gevallen zal het resterende bedrag binnen 30 dagen betaald moeten worden.

 

Contract tekenen
De makelaar, notaris of advocaat doet onderzoek naar de woning over de eigendomsrechten en andere zaken. Indien alles voltooid is en alle gelden afgelost, kan er een koopcontract opgesteld en ondertekend worden door alle partijen in aanwezigheid van een notaris.
Ook hier kunt u zich weer laten vertegenwoordigen door uw advocaat. Wij brengen u graag in contact met een advocaat of andere wettelijk vertegenwoordiger, indien u dat wenst.

 

Welke bijkomende kosten kunt u verwachten

Net als in Nederland betaald u bovenop de overeengekomen prijs van de woning nog extra kosten. Hierbij is het van belang of het om een bestaande woning gaat of om nieuwbouw. Uw advocaat zal u een gedetailleerd overzicht geven als onderdeel van zijn offerte.

Nieuwbouw :
. BTW

. Notaris

. Eigendomsregistratie

. Juridische kosten


Bestaande woning:

. Overdrachtsbelasting

. Notaris

. Eigendomsregistratie


Als u een hypotheek nodig heeft

. Juridische Kosten

. Notaris

. Eigendomsregistratie

. Taxatie

. Afsluitingskosten